Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av Inge Gullinger. - 22 augusti 2011 17:33

Genom min tid på LP stiftelse har jag fått ett mera "historiskt" intresse för olika religioner, fast jag som ateist och "fritänkare" vet att Gud/Gudar enbart existerar i människans inre tankar, vårat behov av att förklara omvärlden och att få svar på hur allting kommit till.  Att det finns ett behov av att finna trygghet i något större än en själv, ett behov som funnits lika länge som människan själv.  



Ett uttryck som jag har hört nämnas några gånger på LP är

"Jag lämnar detta i Guds händer" och det ger mig tanken att om jag lägger mina problem i Guds händer skulle jag då inte glömma bort mitt egna personliga ansvar till problemet ?   


Den gemensamma tron på Gud har olika uttryck från person till person, fast det tycks mig ändå att den på sätt och vis är densamma och dom som anser sig frälsta är verkligen  "frälsta" anser jag då dom tar emot föreställningen om Jesus som sin frälsare och Lever efter det budskapet. Ett budskap som för dom blir ett självklart val och en livsstil.  Även om det för mig är obegripligt, men också fascinerande och beundransvärt, att dom kunnat överlämna sig själva till vad dom anser verkligt.


Vi har en romantiserande bild av Jesus "troende som icketroende" och ibland tror jag att man gärna glömmer bort att fakta inte alltid kan bekräfta bibelns äkthet.


När det gäller (Onda handlingar) så sker det tyvärr även inom religioner, man skall inte glömma bort att det finns en oräknelig summa Själar som Dött i religionens namn helt i onödan.

Också ett intressant ämne när det gäller ondska och vad ondska är för någonting. Ofta sägs det att "utan ondska kan det heller inte finnas någon godhet". 


En person berättade om en händelse en gång som denne hade varit med om och sade att "det var den lille Onde" som varit framme,  alltså att han begått en synd ( som inte var kriminellt på något sätt) men som inte var bra för personens hälsa.

Att ha någon form av personligt problem och att vilja skylla på någon annan är kanske mänskligt, att vilja dela bördan/ansvaret med någon annan kan vara förståenligt. Just inom religionen är detta väldigt lätt då allting negativt är "Den Ondes verk". 


Det är tycker jag fel väg att gå och farligt och kanske anledningen till att världen ser ut som den gör i dag.


Människan tar alltid den lätta utvägen och genetiskt sett så är vi programerade att välja den väg som ger mest vinning till minst möjliga ansträngning.  Religionen i gångna tider tog ifrån samhället ansvaret för sina handlingar och även om de flesta inte är religiösa i dag så påverkas fortfarande samhället av sin historia.


Sanningen är att vi inte behöver något helvette med djävlar  som får oss att göra saker. Den verkliga ondskan och den verkliga godheten finns rakt i våra tankar och uppsåt och ingen annanstanns.


Sedan just vad ondska är, det är en betydligt mer komplicerad och egentligen mer intressant fråga.

Är det djuret vrs människan? Egoism vrs självuppoffring? Kärlek vrs hat? Sociopati?
































 

Skapa flashcards