Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Inge Gullinger. - 17 maj 2012 20:13

Nu var det åter dags att närma sig detta intressanta ämne på både gott och ont. Ni som känner mig vet var jag står och anser om religion. Jag fick idag en fråga om varför jag inte låter mitt barn gå i en söndagsskola eller låter henne komma i kontakt med kristendomen? Men jag känner att jag inte vill utsätta mitt barn för religion förrän hon är gammal nog att tänka själv, för barn har ju inte den minsta möjlighet att värja sig och ta ett eget beslut om det som berättas, eller kunna avgöra vad som är verklighet och dikt.

Håll med om att ett litet barn inte kan avgöra själv eller kunna säga ifrån.


Om du säger till ditt barn som är 4-6 år att där uppe bor "Den Elaka Fen" eller "Spagetti-monstret" så tror ju hon/han på vad du säger för du är ju barnets trygghet och lärare.


VEM HAR RÄTT ATT BESTÄMMA VAD DEN ENSKILDA INDIVIDEN SKALL TRO PÅ?


Helt klart har alla rätt att få tro på vad dom själva vill och det finns ju religionsfrihet av en anledning, men man måste KUNNA välja själv. För saken är ju den att eftersom barnen inte har samma förmåga till kritisk tänkande så blir det istället en form av hjärntvätt och då har dem ju inte valt själva.




.


Av Inge Gullinger. - 17 maj 2012 19:52

Idag har jag har varit i Skåne tillsammans med min dotter och mina två syskon och besökt det kära Skåne/Yngsjö och firat mammas födelsedag 57 år eller skall vi säga 27 istället;-)

Min kära mamma bjöd på en jätte god kycklinggryta med ris sedan på en  smarrig hemmagjord tårta.


Passade även på att få mitt hår klippt när jag var där nere. ;-)


Saknar min lila mamma :)


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards