Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

Barn och religion

Av Inge Gullinger. - 17 maj 2012 20:13

Nu var det åter dags att närma sig detta intressanta ämne på både gott och ont. Ni som känner mig vet var jag står och anser om religion. Jag fick idag en fråga om varför jag inte låter mitt barn gå i en söndagsskola eller låter henne komma i kontakt med kristendomen? Men jag känner att jag inte vill utsätta mitt barn för religion förrän hon är gammal nog att tänka själv, för barn har ju inte den minsta möjlighet att värja sig och ta ett eget beslut om det som berättas, eller kunna avgöra vad som är verklighet och dikt.

Håll med om att ett litet barn inte kan avgöra själv eller kunna säga ifrån.


Om du säger till ditt barn som är 4-6 år att där uppe bor "Den Elaka Fen" eller "Spagetti-monstret" så tror ju hon/han på vad du säger för du är ju barnets trygghet och lärare.


VEM HAR RÄTT ATT BESTÄMMA VAD DEN ENSKILDA INDIVIDEN SKALL TRO PÅ?


Helt klart har alla rätt att få tro på vad dom själva vill och det finns ju religionsfrihet av en anledning, men man måste KUNNA välja själv. För saken är ju den att eftersom barnen inte har samma förmåga till kritisk tänkande så blir det istället en form av hjärntvätt och då har dem ju inte valt själva.




.


 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

17 maj 2012 22:13

Men samtidigt innebär det ju att INTE ge en valmöjlighet om man bara berättar den ena sidan....

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
modernatur

modernatur

19 maj 2012 18:52

Men allt annat som dom får intryck av? Svordomar? Var gång någon svär blir ondskan i världen starkare till exempel.
Barnen får se o höra att en del ljuger, svär, slåss, pratar illa om andra, stjäl, förstör andras egendom osv osv. Dom får lära sig en massa som är fel, men inte att det finns något annat i världen.
Ingen talar om för dom att detta är fel. I min församling har jag kommit i kontakt med före detta missbrukare som genom församlingen fått hjälp. Vi har även sådana som varit brottslingar som församlingen har stöttat. Våra ungdomar har många aktiviteter redan från det dom är små. I skolan kan det vara tufft för många barn i dag med mobbning osv, men i kyrkan kan dom få kontakt med andra ungdomar som lärt sig att man mobbar inte, slåss inte, ljuger inte, sprit och tobak osv är fel, svordomar är fel. Vi dömer inte någon, men vi deltar inte det som är fel för oss. Våra ungdomar skulle inte reta någon eller ta avstånd från någon som dricker eller slåss eller svär, men dom talar om att dom inte vill delta i detta för det är fel för oss och vill dom ungdomar som dricker, röker, slåss eller gör något som vi tycker är fel så får dom låta bli medan dom är med oss.
Hos oss ordnas det många aktiviteter, läger, resor, fester och vi har kurser osv för både dom vuxna och ungdomar osv. Dom som är intresserade få åka med utomlands och kanske till o med praktisera i någon församling i ett annat land. Vi hade ungdomar som var i Indien t.ex
Våra ungdomar får lära sig bra värderingar. När dom är vuxna får dom välja själva om dom vill låta döpa sig i vår församling. Det är vuxendop, då man får sänkas ner i en dopgrav och alla gamla synder sköljs av och man stiger upp ren och "föds på nytt".
Vem som helst utifrån kan komma till oss och gå med i någon av våra alfa kurser där man får lära sig om tron och bibeln.
När man gått den kursen har man några privata samtal med våra pastorer och beslutar sedan om man vill bli en medlem. Sedan kan man fortsätta våra bibelstudier om man vill.
Varför neka barnen att få delta i söndagsskolan? Dom får ju då lära sig att det finns en tro och vill dom inte tro när dom blir äldre så är det deras val. Hur skall dom kunna välja om dom vill bli kristna om dom inte vet att det finns?

http://modernatur.bloggagratis.se

Inge Gullinger.

20 maj 2012 16:35

Men kära du ! Var har detta jag skrev med det att göra??? Om barn blir utsatta för mobbing så finns det andra ställen och många gånger mycket bättre ställen med utbildad personal att gå till och om barnen lär sig svära så är det föräldrarnas uppgift att vägleda.... Du skall inte tro att allt löser sig genom kyrkan du skall veta att även barn i kristna familjer lär sig att svära, antingen genom förskolan eller genom hemmet osv... Kristendomen är inte det ända alternativet och dom har visat att dom inte är helt felfria....har hänt fruktansvärda situationer inom frikyrkan som bara ett exempel var ju en liten flika som blev utsatt för en brutal exorcism här i Sverige där en svensk kvinnlig pastor stod på den lilla flickans mage och försökte "trycka ut demoniska ormar"
VAR FANNS FLICKANS RÄTTIGHETER??? som fick genomgå flera månaders tortyr i hemmet av en grym styvmammas förtryck.

Fri kyrkor är mer farligare då kristna galna fanatiker får göra mer skada än nytta.

 
modernatur

modernatur

26 maj 2012 13:31

Nej, men hur skall dom kunna välja något som dom inte ens vet existerar?
Får dom aldrig komma i kontakt med den kristna världen så vet dom ju inte att det finns något annat val.

http://modernatur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inge Gullinger. - Torsdag 22 feb 23:50

Sömnen uteblir med sin frånvaro, grubblerier på varför? hur? när? varför igen ...och så vidare.   Ta en tung klubba och klubba min skalle , skapa en kort minnesförlust för nattens fridsfula timmar ,.. drömma klart om lyckliga stunder, slänga sten...

Av Inge Gullinger. - Fredag 2 feb 18:24

En naturskön dröm, sann och för evigt inristad i mitt minne, ditt naturliga leende lyser lika klart som dina vackra blå ögon, ditt väsen är lika solklar som tussen solstrålar, du är älskad och alltid närvarande runt omkring mig, en skön natur en vack...

Av Inge Gullinger. - Tisdag 2 jan 21:08

Genom många dagar och många nätter finns du i mina tankar, ibland kan jag sova men oftast ej, ibland kan jag tänka på annat men sällan ej, bakom min nätthina ser jag dig, i mitt minne hör jag dig, varje ord är sann, varje ton är grann.      ...

Av Inge Gullinger. - 11 december 2023 19:45

I dom klaraste drömmar, ditt jag sällan når finner jag det omöjliga möjliga, att styra över mina klaraste drömmar, där är jag både huvudrollsinnehavaren och självaste regissören, välkommen till min drömiska värld.  ...

Av Inge Gullinger. - 10 december 2023 20:39

Du är otroligt fin, en vacker blomma som man kan älska i en evighet!     ...

Skapa flashcards