Alla inlägg den 23 december 2013

Av Inge Gullinger. - 23 december 2013 13:27

Ska iväg nu under eftermiddagen och fixa lite ärenden.

Ska först iväg och lada mitt busskort och därefter ska jag se om jag inte kan köpa mig ett par vinterkängor. Får väll erkänna att jag inte har köpt några än, men snålheten tar ut sin rätt när kylan tränger in i stortån. Får väll åka in och köppa mig ett par   vinterkängor då!!!  Ett himla tjat !!

 

Nåja så snål är jag inte. Ska köpa mig en mp3 spelare eller var dom heter. Tänkte att det kan vara bra och ha och skingra tankarna lite när man är på gymmet eller är ute på  motionsslingan.

 

Jag tänker alldeles för mycket ibland.


Kan vela över det mesta. Ska jag ha äpplen eller banan ??

Nåja ska inte sitta här och dega! nu ska jag åka in till stan och fixa busskortet. Och imorgon blir det en tripp till Yngsjö/Skåne och fira julen.

 

Skrivet av Inge Gullinger.

 

Av Inge Gullinger. - 23 december 2013 11:07

 

Idag är det dagen innan julafton och då ska vi åka till yngsjö och fira julen hos mamma.

Har varit otroligt trött dom sista veckorna. Märkt att det blivit för mycket på jobbet. Ska inte göra mera än vad som krävs av mig i fortetsningen. Ingen kommer att tacka en när man väll ligger där. Finns ju dom som gärna skulle vila luta sig tillbaka med en varmkopp choklad. Gillar det yttrycket för sådana människor finns verkligen.

 

Ska åka tidigt imorgon med mina syskon till det kära Skåne. Ser verkligen fram emot det. Frisk luft och en härlig mångkultur. Skåne är ju som ett eget land på något konstigt vis tros att det tillhört Sverige sedan slutet av 1600 talet. Känner liksom så eftersom mamma är halvskåning och flera av mina släktingar på mammas sida kommer därifrån.

Nu är jag inte "Nationalist" utan är bara så himla glad över att få komma iväg till grannlandet igen, ehh menar förstås grannlänet ;)

 

Föra julen firade vi oxå i yngsjö. Där upplevde vi syskon något alldeles underligt på mammas och bokens väll dukade julbord -BRUNNA BÖNOR!!?? Kan det verkligen passa? Men faktum är att det gjorde det och nu är Brunna bönor något självklart.

 

Tycker att man borde testa något nytt när det gäller julen och julbordet man borde  föra in lite nytt spännande. Mixa till det lite gran.

Vi har ju lite olika kulturer i samhället. Många muslimer firar ju oxå jul här i Sverige och dom gör ju det lite på sitt sätt. Många i Sverige firar ju inte längre den kristna julen utan numera firas en helt vanlig familjehögtid. Familjehögtidens jul. 

 

Eftersom jag inte är kristen så ser jag ingen anledning med någon Jesus krubba eller Betlehemstjäran. Julgrannen däremot och tomten eftersom det inte finns någon kristen stämpel över det. Julgrannen hade sina fornnordiska rötter i julfirandet och  jultomten är en 1900 tals uppfinning.

Gåvor var förmodligen oxå en fornnordisk företeelse i traditionen.  

 

 

Tja jag är nog en riktig hedning när allt kommer omkring.

 


 

 

 

 

Skrivet av Inge Gullinger.

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards