Direktlänk till inlägg 23 december 2013

En dag kvar till jul.

Av Inge Gullinger. - 23 december 2013 11:07

 

Idag är det dagen innan julafton och då ska vi åka till yngsjö och fira julen hos mamma.

Har varit otroligt trött dom sista veckorna. Märkt att det blivit för mycket på jobbet. Ska inte göra mera än vad som krävs av mig i fortetsningen. Ingen kommer att tacka en när man väll ligger där. Finns ju dom som gärna skulle vila luta sig tillbaka med en varmkopp choklad. Gillar det yttrycket för sådana människor finns verkligen.

 

Ska åka tidigt imorgon med mina syskon till det kära Skåne. Ser verkligen fram emot det. Frisk luft och en härlig mångkultur. Skåne är ju som ett eget land på något konstigt vis tros att det tillhört Sverige sedan slutet av 1600 talet. Känner liksom så eftersom mamma är halvskåning och flera av mina släktingar på mammas sida kommer därifrån.

Nu är jag inte "Nationalist" utan är bara så himla glad över att få komma iväg till grannlandet igen, ehh menar förstås grannlänet ;)

 

Föra julen firade vi oxå i yngsjö. Där upplevde vi syskon något alldeles underligt på mammas och bokens väll dukade julbord -BRUNNA BÖNOR!!?? Kan det verkligen passa? Men faktum är att det gjorde det och nu är Brunna bönor något självklart.

 

Tycker att man borde testa något nytt när det gäller julen och julbordet man borde  föra in lite nytt spännande. Mixa till det lite gran.

Vi har ju lite olika kulturer i samhället. Många muslimer firar ju oxå jul här i Sverige och dom gör ju det lite på sitt sätt. Många i Sverige firar ju inte längre den kristna julen utan numera firas en helt vanlig familjehögtid. Familjehögtidens jul. 

 

Eftersom jag inte är kristen så ser jag ingen anledning med någon Jesus krubba eller Betlehemstjäran. Julgrannen däremot och tomten eftersom det inte finns någon kristen stämpel över det. Julgrannen hade sina fornnordiska rötter i julfirandet och  jultomten är en 1900 tals uppfinning.

Gåvor var förmodligen oxå en fornnordisk företeelse i traditionen.  

 

 

Tja jag är nog en riktig hedning när allt kommer omkring.

 


 

 

 

 

Skrivet av Inge Gullinger.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inge Gullinger. - Torsdag 22 feb 23:50

Sömnen uteblir med sin frånvaro, grubblerier på varför? hur? när? varför igen ...och så vidare.   Ta en tung klubba och klubba min skalle , skapa en kort minnesförlust för nattens fridsfula timmar ,.. drömma klart om lyckliga stunder, slänga sten...

Av Inge Gullinger. - Fredag 2 feb 18:24

En naturskön dröm, sann och för evigt inristad i mitt minne, ditt naturliga leende lyser lika klart som dina vackra blå ögon, ditt väsen är lika solklar som tussen solstrålar, du är älskad och alltid närvarande runt omkring mig, en skön natur en vack...

Av Inge Gullinger. - Tisdag 2 jan 21:08

Genom många dagar och många nätter finns du i mina tankar, ibland kan jag sova men oftast ej, ibland kan jag tänka på annat men sällan ej, bakom min nätthina ser jag dig, i mitt minne hör jag dig, varje ord är sann, varje ton är grann.      ...

Av Inge Gullinger. - 11 december 2023 19:45

I dom klaraste drömmar, ditt jag sällan når finner jag det omöjliga möjliga, att styra över mina klaraste drömmar, där är jag både huvudrollsinnehavaren och självaste regissören, välkommen till min drömiska värld.  ...

Av Inge Gullinger. - 10 december 2023 20:39

Du är otroligt fin, en vacker blomma som man kan älska i en evighet!     ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards